28.1.14

RUDÁ JAKO RUBÍN - tak trochu nevšední recenze

Jedná se opravdu o neobyčejnou knížku - v tom dobrém (skvělém (výborném (perfektním!))) slova smyslu, samozřejmě. A já si myslím, že nevšední knížka si zaslouží nevšední recenzi. Ta moje vznikla vlastně úplně náhodou, původně to ani recenze být neměla. Zkrátka jsem vždycky, když jsem knížku na chvíli odložila, zanamenala na nejbližší kus papíru svoje pocity. Tady to máte :)

Ještě jedna poslední poznámka: normálním textem je to, co jsem si zapisovala, kurzívou moje budoucí (neboli nynější) poznámky.

neznámo kdy v noci ze soboty na neděli
Jednou takhle v noci jsem se převalovala v posteli a nemohla usnout. ,,No tak, nech mě spát," přemlouvala jsem svou  .....  mozkovou hemisféru (to jsem prosím pěkně nemohla přijít na to, která část mozku má na starosti spánek), ,,ráno vstávám na němčinu a ty to víš!" Nic nepomáhalo - prosby, hra na city ani vydírání. Hlavou mi probleskl nápad: Přečtu si prvních pár stránek Rudé a bude to! Aspoň budu mít na co myslet a po pár písmenkách se mi konečně začnou klížit oči. Kdybych věděla, jak moc se pletu, nechala bych si to na ráno. Knížku se mi totiž podařilo se značným sebezapřením odložit až o dobrou hodinu později a oči se mi neklížily ani náhodou.

neděle brzy ráno
Doprčic, doprčic, doprčic. To je ale dilema. Právě je 02:44 (cooo? už tolik?) a já jsem na straně 85. Musím říct, že po sepsání předchozího zápisku jsem vydržela ležet zhruba tak pět vteřin, než jsem se zakletím znovu popadla knížku. (Měli byste mě vidět. Ležim v posteli, přetlačuju se s vlastní rukou a melu bláboly, jako třeba: No tak, miláčku, zítra je času dost. Ale já to chci vědět ještě dneska! Rudá, zlatíčko, pojď ke mně!) Teď jsem v podobné situaci. MUSÍM jít spát. Ale... Ale... Sakra! :D 
A co se mi na tom tak líbí? Je to neuvěřitelně čtivé, téměř se od toho nedá odtrhnout (ehm... jako by to nebylo už tak dost jasné). A při čtení mám přesně to napjaté brnění v břiše a hořím nedočkavostí, s ukrutnou zvědavostí hltám řádky a otáčím stránku za stránkou. 
Páni, já i takhle v noci dokážu vyplodit něco smysluplného... (ano, tyhle bláboly jsou "smysluplné")
Jdu spát, protože vím, že jakmile bych se neubránila a sáhla po knížce (a věřte, že mě dost svrbí prsty), o nějakém spánku by nemohla být ani řeč. Už tak budu mít zítra napuchlé oči (bože, to jsem vážně taková fňukna?). Ale víte vy co? Alespoň si nemusím lámat hlavu s tím, co budu dělat, až se vrátím z němčiny.
PS: Nejlepší kamarádka hlavní hrdinky je úžasná. Už teď ji zbožňuju.

neděle ráno (už normální ráno)
Jsem strašná trubka. Nebudete mi věřit, ale zrovna před chvílí jsem zírala na prázdné místo ve své knihovničce, řazené podle barev. Jedna knížka chybí. Někdo si ji půjčil bez dovolení! Já toho parchanta uškrtím! Notnou chvílu jsem přemítala, jaká knížka barevně odpovídá prázdnému místu. Teprve pak mi došlo, že ona "záhadně chybějící kniha" je právě Rudá, ležící na mé posteli. Přes noc jsem trochu vychladla (přinejmenším už nejsem tak MOC nedočkavá), ale jsem si jistá, že s prvním rozevřením stránek nějaké vychladnutí hodně rychle zmizí.
Teď přetrpět němčinu a pak... můžete třikrát hádat ;D

o pár minut později
Napsala mi kamarádka, jestli bych s ní nešla ven. A já... já jsem tak hnusná! :D Vykašlat se na ní kvůli nějaké knížce?! Hej, to není jen tak nějaká knížka! 

neděle 15:25
Sakra, sakra, sakra, už jsem za půlkou, to né! Ale zdaleka nejhorší je, že opět musím pryč. Jak nerada tu svoji lásku-na-první-pohled nechávám. Samu samotinkou, ležící na posteli, zbavenou přebalu! Je tak zranitelná! 
(Abych pravdu řekla, pak jsem ji přenesla doprostřed pokoje. Protože postel mám pod oknem. A co kdyby náhodou začalo pršet a ta voda nějak záhadně prosákla oknem, že?) 
Ale ten přebal zkrátka nejde nezmínit. Obyčejně růžovou moc nemusím, ale tady vypadá perfektně. Zrovna tak skvělá je její plastičnost. Zbožňuju, když můžu po obálce přejet prsty a cítit ji (jsem jediná, komu tahle věta prostě zní úchylně?). Všechno to černé vystupuje dopředu.
Teď jsem se na chvíli zasnila nad obálkou, ale zpátky k ději. Je to jiné, než jsem očekávala. (Pozor, závorka obsahuje spoiler: Původně jsem podle anotace myslela, že se Gwen zamiluje do někoho z minulosti... Pak jsem byla trochu zklamaná, že je to "jenom" Gideon. Když už jsme u Gideona... *hloupé holčičí hihňání* - no není zlatý?? Žrala jsem ho od prvního okamžiku.) Vlastně popravdě ani nevím, co přesně jsem čekala. Možná, že ten styl psaní je trochu víc teenagerovský (což mi, coby teenagerovi, samozřejmě nevadí). Dokážu se pak s Gwen lépe sžít, než kdyby to byla nějaká dokonalá šestnáctiletá dívka uvažující mozkem padesátiletého chlupatého chlapa. Jen jedna věc. Nevím, jak to napsat, aby to nevyznělo urážlivě (promiň, Gwendolyn), mám Gwen vážně ráda... ale nezdá se vám malinko hloupá? (Nebo aspoň přiblblá?) Musí se ujišťovat, jakou barvu mají rubíny, nemá páru, kdo byl Einstein, a ani pořádně nezná základy dějin svojí země. No uznejte, my přece také víme, že po Přemyslovcích následovali Lucemburkové, no ne? (Teď tiše doufám, že tu není nikdo, kdo to neví, a nezačne mě tímto okamžikem krutodémonsky nenávidět :D)

neděle 16:00
Strana 185. Teď už ale VÁŽNĚ musím jít. 

neděle 20:09
Wayllinka je ospalá. Wayllinku to ale vůbec nezajímá. Wayllinka jde totiž číst.

pondělí 13:30 (Vedle času mám poznamenané tři vykřičníky. Nemám tucha, co mají znamenat. :D)
Dočetla jsem ještě včera před půlnocí, takže jsem to vlastně celé zmákla za 24 hodin... O.o Ale tím, jak jsem mezitím spala, se mi to zdá déle... Každopádně - ta knížka je bombová! Ještě dneska si objednám další dva díly, abych je do jarňáků měla hezky u sebe v poličce. Což mimochodem znamená další přerovnávání knihovny, ale o tom zase jindy.
Ohledně zápletky - čekala jsem, že to bude o něčem docela jiném (jo, to už jsi psala, holka). A nechápu, jak jsem se mohla bát, že tam na mě bude příliš přeslazené romantiky. Nebyla tam skoro žádná. Což mě přivádí k postavám. Hrozně se mi líbil Gideon - ne tak, jako kluk holce (i když, co si budeme povídat, to samozřejmě taky), ale jako čtenáři postava. Nebyl zaškatulkovaný jako hodňouš Peeta, rebel Gale nebo sarcasticman Jace. Chvíli se choval tak a chvíli zase jinak, jednou sršel ironií (wrrr, zmetek) a podruhé se snažil zapůsobit. Zkrátka byl svým způsobem reálnější, než ti "typical boys", kteří nikdy nedělají nic, co se vymyká jejich charakteru.
Gwen jsem záviděla ty překrásné šaty, které dostala na cestu do minulosti. Jméno Gwendolyn se mi zpočátku zdálo divné, tvrdé a krkolomné. Ale teď, trochu s odstupem času, musím říct, že se mi docela i líbí. :)

Nevím, co bych ještě doplnila. Zdá se mi, že všechno podstatné už jsem řekla. Snad ještě pár slov k obálce. Ta naše se mi líbí, ale ta anglická je přímo ÚCHVATNÁ. Původně jsem si nevšimla pozadí, až při bližším prozkoumání fotky. Vážně se jim povedla, dokázala bych na ni zírat hodiny! 
Do komentářů mi prosím napište, co říkáte na tenhle styl recenze, jestli to mám takhle udělat i u zbylých dílů nebo raději zůstat u té staré verze recenzování :D 
PS: Ne, nakonec jsem si je dneska neobjednala. Otec mi to zakázal, že prý mám v pokoji bordel. Jak to s tím má souviset? Co to jako...? Co si to...?! Ne, nebudu sprostá.
PS2: Vůbec nevím, jak je to s filmem - je u nás, není u nás, je dobrý, není dobrý...? Mohl by mi to prosím někdo objasnit? :D
PS3: Pokud jsi to dočetl/a až sem, ze srdce ti gratuluji!
PS4: Už vážně poslední PSko, slibuju. Je mi líto, že jste si neužili žádné jiné obrázky kromě 2 verzí obálky - ale namísto těch zatracených obrázků jsem našla spoilery. Takže ne, dokud nebudu mít dočtenou celou trilogii, nic nehledám. 
Vaše Wayll

10 komentářů:

  1. Taky normálně růžovou moc nemusím, ale v tomhle musím souhlasit. Na obálce vypadá krásně. :) Pokud miluješ tu plastičnost ... tak to musíš držet v rukou Legendu! Já myslela, že ji nikdy nepřestanu osahávat :DD A ne, nezněla úchylně .. (teď jí dochází, že co ona teď napsala, zní hodně úchylně). Nejsi jediná :D "Nezdá se vám malinko hloupá? (Nebo aspoň přiblblá?)" To mě dostalo :DD Ale když se nad tím zamyslím, tak možná i trochu jo :D Ale víš, že mi to ani nedošlo, když jsem knihu četla? :) Tak to počkej, co budeš na zápletku a Giedona říkat, až to dočteš ;)

    S tím zákazem kupování to mám podobně. Proto jsem i schopná jít do knihkupectví a dát za ni třeba o 50 korun víc. Pak je tu ovšem problém, když chci nějakou anglickou .. :DD Haha! Já film už viděla :D Akorát jsem ho zkoukla německy, jakmile to bylo u nich. Čekat na to u nás a tím pádem odpověď na tvojí otázku, ne, myslím si, že to u nás není. Je to celkem dobré, ale myslím, že můj názor "trošku" pozměnilo to obrovské nadšení, když jsem jen tak surfovala internetem a našla to :D Ale .. i tak si myslím, že zase úplná katastrofa to není. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prostě jsme všichni úchyláci a tečka. :D Legendu jsem četla, ale bohužel z knihovny, takže přes ní byl obal.
      Gwen sice je občas trochu zabržděná, ale jsem více než ochotná jí to odpustit. :D No to si piš, že jsem zvědavá!
      Jak nám můžou zakazovat něco tak neuvěřitelně božího a vzdělávacího, jako jsou knížky? :D Ale v tomhle případě jsem zcela odkázaná na rodiče, protože veškeré své úspory vždycky vyházím na Vánoce a pak celý rok škudlím a škudlím, dokud znovu nepřijde prosinec... A i když to zní nelogicky, já anglické knížky kupuji v Německu :D
      A to jsi tomu rozuměla? O.o nebo to bylo s titulky? :D Já si zatím ani nejsem jistá, jestli film vůbec vidět chci... Nelíbí se mi ti herci :D A bojím se, že by mi mohl rozbít moje představy o tom, jak kdo a co vypadá :D Každopádně ještě času dost, tak jako tak bych na něj koukala až po dočtení celé trilogie :)

      Vymazat
    2. V Německu mají obchod s aj knihami? :DD Že mě to vůbec překvapuje :D Půlku jsem měla s titulky, další jsem jakžtakž rozuměla :) No nejdřív si rozhodně přečti ty knihy! Stojí za to :D

      Vymazat
    3. No, rozhodně jich tam mají tak milionkrát víc než tady :D pořád váhám, jestli si ten film teda pustit.. nevím, nevím, nevím! :D jsem teď v půlce Zelené a je to neskutečně úžasné!! :D

      Vymazat
  2. Skvělá recenze. Takovou bys mohla psát častěji. :) Rudá jako rubín je skvělá knížka. Taky mám moc ráda obálky po kterých můžu přejet prstem. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Skvelá recenzia, práve tým, že bola písaná inak sa mi veľmi páčila :) Túto sériu si chcem prečítať tiež, pretože čítam kladné recenzie a jednoducho sa mi zapáčila :) ... A máš pravdu, anglická obálka je krásna :3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. absolutně povinně si ji musíš přečíst :D mě k tomu nakonec taky dokopaly samé kladné recenze, jak z toho byl každý nadšený a tak :) já jsem nikdy nepochopila, proč se některá nakladatelství namáhají s vymýšlením ošklivých obálek, když už existují ty krásné :D

      Vymazat