7.11.14

Zakázaná kniha: KDO CHYTÁ V ŽITĚ

Kdo chytá v žitě. Knížka zajímavá snad ve všech směrech. Dokonce natolik zajímavá, že inspirovala vraha Johna Lennona k vraždě. U nás byla přiřazena k maturitní četbě. Na některých amerických školách byla zakázána a potřebujete písemný souhlas k jejímu čtení. Ne nadarmo je přezdívána Bible americké mládeže.

Sedmnáctiletý Holden je hlavní hrdina jak má být. Nezodpovědný, inteligentní a značně ironický. A je to právě on, kdo nás vyprávěním v první osobě provází celým příběhem. Vyslechneme si tak spoustu studentského slangu, občasné vulgarismy (které americkým profesůrkům řádně leží v žaludku), hrstku sarkastických poznámek a lamentování na všechno i všechny. Jak už jsem psala – hlavní hrdina jak má být.


"Byl jsem svůdnej jako ďábel."

Styl je čilý a svěží, neobyčejně čtivý. A přestože se v první části nic moc neděje, až překvapivě rychle ubíhá. Celý příběh se odehrává během relativně krátké doby a začíná Holdenovým vyhazovem ze školy. Vyprávění je velice často proloženo vzpomínkami, názory a nejrůznějšími úvahami o kdesčem. Například o kachničkách v Central Parku.


Holden, vedle toho, že je skvělý hlavní hrdina, je také blbec. Na všechno reaguje přehnaně a unáhleně, každého odsuzuje a zatracuje hned v prvních řádcích, kde je o něm zmínka. Přesto jsem si ho proti své vůli tak nějak oblíbila. Je chytrý, trefný a přemýšlivý (Září: Je zádumčivý. Říjen: Je zádumčivý.) a je přesvědčen, že všechny ostatní postavy jsou víceméně idioti.


Josh Hutcherson: "The Catcher in the Rye. I’ve read that book so many times. I love coming of age stories about people gaining their independence and going out into a new world and that’s definitely what the hero, Holden Caulfield, goes through. I identify with it a lot. I would love to play Holden Caulfield if the book were made into a movie but at the same time I think it’s such a great classic, it should be left in that world."

Knížku jsem četla během školního zájezdu do Itálie a okamžitě si ji oblíbila. Shodou okolností se stalo, že moje spolužačka ji začala číst také tam, takže jsme vedle sebe ležely na pláži, pochechtávaly se na stejných místech a navzájem si sdělovaly dojmy ze Salingerova neotřelého jazyka. Brzy po návratu jsem sáhla po dalších autorových dílech: Vzhůru, tesaři, do výše střechu zvedejte! a Seymour: úvod. Ty jsou spíše kratšího rázu, každé čítá zhruba kolem 100 stránek. Přičemž Seymour: úvod není příběh, nýbrž esej se zajímavými pohledy na svět a literaturu. Pokud by se vám zachtělo zkusit J. D. Salingera, ale hledáte spíš jen něco na dvě hodiny před spaním, můžu i tyhle dvě knížky vřele doporučit.


Vaše Wayll

7 komentářů:

  1. Kdo chytá v žitě se mi neskutečně líbilo, ten Holdenův pohled na svět mě prostě bavil. K ničemu dalšímu od Salingera jsem se ještě nedostala, ale možná něco kratšího někdy zkusím :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná, že kdyby se každý díval na svět jako Holden, bylo by nám všem neuvěřitelně líp. Nebo by se naopak všichni pobili. :D

      Vymazat
  2. Teď jsi mě navnadila, po knize koukám už dlouho, ale až tvoje recenze mě nakopla si ji sehnat :) Děkuju :)

    OdpovědětVymazat
  3. Kdo chytá v žitě, moje nej nej nej oblíbenější kniha, četla jsem ji tolikrát! Doufám že jednou bude v mé sbírce knih, opravdu tam chybí
    http://mylittle-bunny.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je absolutní must-have, jestli se ti tolik líbila! :)

      Vymazat
  4. Kdo chytá v žitě, moje nej nej nej oblíbenější kniha, četla jsem ji tolikrát! Doufám že jednou bude v mé sbírce knih, opravdu tam chybí
    http://mylittle-bunny.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat